Skip to content

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija

LR Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos ir susijusių struktūrų schema

Vyriausybės ir su ja susijusių struktūrų schemoje nagrinėjome aukštojo mokslo politikos įgyvendinimą.

Švietimo klausimai yra susiję su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) ar jai pavaldžiomis institucijomis, todėl inicijuojant įstatymo ar nutarimo pakeitimą, svarbu įsigilinti, koks yra ministerijos darbo organizavimas, kokiuose departamentuose ir skyriuose gali atsidurti konkretūs klausimai bei kokie departamentai ir / ar skyriai gali padėti klausimo svarstymo eigoje.

Atskirų klausimų svarstyme ŠMSM ministras ar ministerijai pavaldžios institucijos turi teisę sukurti komisijas arba darbo grupes. Poreikį tam tikroms darbo grupėms gali išreikšti ir studentų (-čių) atstovai (-ės). Dažnu atveju į šių klausimų svarstymą gali būti įtraukos ir ŠMSM pavaldžios institucijos, todėl reikia žinoti ir jų kompetencijas ir kuruojamus klausimus.

Schemoje apibendrintai pavaizduoti visi departamentai, tačiau mums, kaip studentų (-čių) atstovams (-ėms), yra ypač svarbūs keli departamentų skyriai, nes jie daugiausia prisideda prie aukštojo mokslo politikos įgyvendinimo:

Studijų, mokslo ir technologijų departamento Studijų skyrius

Šis skyrius analizuoja aukštąjį mokslą reglamentuojančius įstatymus, Vyriausybės nutarimus, teikia išvadas aukštojo mokslo sistemos vystymo, aukštųjų mokyklų steigimo ar pertvarkymo, aukštųjų mokyklų veiklos ir studijų kokybės reikalavimų, studentų priėmimo, studijų vietų skaičiaus bei studijų proceso organizavimo ir kitais klausimais. Be to, Studijų skyrius dalyvauja rengiant studijų krypčių aprašus, rengiant bei įgyvendinant kvalifikacijų sistemą, bendradarbiauja su valstybės, ekspertinėmis, aukštųjų mokyklų veiklą koordinuojančiomis institucijomis, studentų atstovais.

Išsamiau galite susipažinti čia

Ekonomikos departamento mokslo ir studijų ekonomikos skyrius

Šis skyrius dalyvauja formuojant bei įgyvendinant mokslo ir studijų sistemos finansavimo politiką ir siekia, kad būtų racionaliai paskirstomi ir naudojami mokslui bei studijoms skirti valstybės biudžeto finansai. Mokslo ir studijų ekonomikos skyrius dalyvauja mokslo bei studijų finansavimą liečiančių įstatymų ar nutarimų rengime.

Išsamiau galite susipažinti čia

Mokymosi visą gyvenimą departamento neformalaus švietimo skyrius

Vienas iš skyriaus uždavinių yra dalyvauti formuojant ir įgyvendinant valstybinę mokymosi visą gyvenimą ir suaugusiųjų švietimo politiką. Vykdydamas paskirtas užduotis, šis skyrius rengia siūlymus ir teisės aktų projektus dėl mokymosi visą gyvenimą sistemos, kvalifikacijų sandaros ir neformaliuoju būdu įgytų kompetencijų pripažinimo sistemos tobulinimo bei plėtros, koordinuoja kvalifikacijų sandaros ir neformaliuoju būdu įgytų kompetencijų pripažinimą, koordinuoja neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi įstatymo įgyvendinimą.

Išsamiau galite susipažinti čia

Šios įstaigos veikla yra planuojama – yra tvirtinami strateginiai, metiniai veiklos planai bei kiti planavimo dokumentai, kurie yra viešai prieinami ministerijos interneto svetainėje.

Švietimo, mokslo ir sporto ministras

Švietimo, mokslo ir sporto ministras – remiantis LR Vyriausybės įstatymu ir LR Vyriausybės nutarimu „Dėl ministrams pavedamų valdymo sričių", ŠMSM ministras yra atsakingas už švietimo, mokslo bei sporto sritis ir vadovauja ministerijai, užtikrina teisės aktų įgyvendinimą, teikia Vyriausybei įstatymų ar kitų teisės aktų projektus, pasirašo įsakymus ir tikrina jų įgyvendinimą, rengia ir tvirtina jam pavestų valdymo sričių strateginį veiklos planą, koordinuoja ir kontroliuoja ŠMSM administracijos padalinių veiklą, nustato ŠMSM viceministrų bei kanclerio administravimo sritis ir atlieka kitas funkcijas.

Išsamiau su ministrų funkcijomis galite susipažinti čia (26 straipsnis).

Su LR Vyriausybės nutarimu „Dėl ministrams pavedamų valdymo sričių" galite susipažinti čia

Švietimo, mokslo ir sporto viceministrai

Švietimo, mokslo ir sporto viceministrai – viceministrai ŠMSM ministro nustatytose veiklos srityse atlieka Vyriausybės įstatyme nustatytas funkcijas. Kadangi viceministrų skaičius ir funkcijos gali skirtis tarp kadencijų, iliustruojant 2020--2024 m. pavyzdžiu keturių viceministrų veiklos laukai buvo šie – studijų, mokslo ir technologijų klausimai; ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo klausimai; fizinio aktyvumo ir aukšto meistriškumo mokslo klausimai; profesinio mokymo ir orientavimo klausimai.

Išsamiau su ŠMSM viceministrų funkcijomis galite susipažinti čia (ministerijos vadovybės skiltis)

Švietimo, mokslo ir sporto ministro patarėjai

Švietimo, mokslo ir sporto ministro patarėjai – padeda ministrui suformuoti politines nuostatas ir prioritetus, priimti sprendimus ir juos įgyvendinti. Ministras savo įgaliojimų laikotarpiu gali turėti visuomeninių konsultantų, kurie jo prašymu teikia jam konsultacijas, pasiūlymus, išvadas ir kitą informaciją.

Išsamiau su ŠMSM patarėjų ir padėjėjų funkcijomis galite susipažinti čia (ministro patarėjų ir padėjėjų skiltis.

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos kancleris

Kancleris – politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojas, pavaldus ministrui. Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos kancleris atlieka Vyriausybės įstatyme nustatytas, kitų įstatymų, Vyriausybės nutarimų ir ministro pavestas funkcijas. ŠMSM kancleris vadovauja ministerijos administracijai, pagal kompetenciją priima potvarkius, saugo ministerijos antspaudą ir atsako už jo naudojimą.

Išsamiau su kanclerio funkcijomis galite susipažinti ŠMSM nuostatuose

Kiti skyriai ir grupės

Kiti skyriai ir grupės – užtikrina pagrindinių ŠMSM procesų įgyvendinimą.

Plačiau galite susipažinti čia

ŠMSM departamentai

Toliau yra trumpai pristatomi ŠMSM struktūroje esantys departamentai:

Ugdymo departamentas

Formuoja ir įgyvendina valstybinę ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo politiką, švietimo pagalbos politiką ir dalyvauja kuriant valstybinę švietimo politiką kartu su jos įgyvendinimo strategija.

Švietimo tinklo politikos departamentas

Dalyvauja kuriant valstybinę švietimo politiką, kartu su savivaldybių administracijomis užtikrina švietimo prieinamumą, teikia metodinę pagalbą švietimo teikėjams, formuoja bei įgyvendina valstybės politiką formaliojo švietimo programas vykdančių mokyklų (išskyrus aukštąsias) pagalbos mokiniui, mokytojui ir mokyklai įstaigų tinklo kūrimo ar pertvarkymo, vidurinio ugdymo programų akreditavimo srityse.

Studijų, mokslo ir technologijų departamentas

Formuoja ir įgyvendina valstybinę studijų bei mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros (toliau – MTEP) politiką, koordinuoja šių sričių veiklą, skatina bendradarbiavimą studijų ir MTEP srityse, užtikrina tęstinio mokymosi ir suaugusiųjų švietimo sistemos funkcionavimą.

Išsamiau su departamentu galite susipažinti čia

Mokymosi visą gyvenimą departamentas

Formuoja ir įgyvendina valstybinę mokymosi visą gyvenimą, profesinio mokymosi, kvalifikacijų sistemos formavimo bei suaugusiųjų neformaliojo švietimo politiką.

Išsamiau su departamentu galite susipažinti čia

Ekonomikos departamentas

tobulina švietimo, mokslo ir studijų finansavimo sistemą, užtikrina racionalų išteklių paskirstymą bei naudojimą, įgyvendina veiksmingą investicijų politiką, stiprina ir plėtoja švietimo įstaigų bei mokslo ir studijų institucijų materialinę bazę.

Išsamiau su departamentu galite susipažinti čia

Tarptautinio bendradarbiavimo grupė

koordinuoja tarptautinio bendradarbiavimo švietimo, studijų ir mokslo srityje politikos įgyvendinimą, teikia siūlymus dėl tarptautinio bendradarbiavimo švietimo, mokslo ir studijų srityje plėtros galimybių, bendradarbiauja su tarptautinėmis organizacijomis ar institucijomis, su kuriomis Lietuva glaudžiai bendradarbiauja tarptautinių programų įgyvendinimo klausimais, švietimo, mokslo ir studijų srityse.

Išsamiau su departamentu galite susipažinti čia

Europos Sąjungos paramos koordinavimo departamentas

formuoja bei įgyvendina ES struktūrinės paramos panaudojimo švietimui ir mokslui politiką ir dalyvauja formuojant ES struktūrinės paramos programų įgyvendinimą Lietuvoje.

Išsamiau su departamentu galite susipažinti čia

Administravimo departamentas | Teisės skyrius

užtikrina pateiktų vertinti teisės aktų projektų atitikimą LR įstatymams ir kitiems teisės aktams, dalyvauja rengiant įstatymų, Vyriausybės nutarimų, ŠMSM ministro įsakymų projektus ministerijos kompetencijai priskirtais klausimais.

Išsamiau su departamento ir skyriaus veikla galite susipažinti čia

ŠMSM pavaldžios institucijos

Studijų kokybės vertinimo centras

Studijų kokybės vertinimo centras (SKVC), tai LR valstybės biudžetinė įstaiga, įgyvendinanti aukštojo mokslo kokybės priežiūros politiką ir prisidedanti gerinant laisvo asmenų judėjimo sąlygas. SKVC skatina aukštųjų mokyklų veiklos kokybę per išorinį vertinimą bei institucijų ir studijų programų akreditavimą bei kuria palankias laisvo asmenų judėjimo sąlygas organizuojant ir vykdant užsienio institucijose įgytų, su aukštuoju mokslu susijusių kvalifikacijų vertinimą ir (arba) pripažinimą Lietuvos Respublikoje.

Su SKVC nuostatais galite susipažinti čia

Išsamiau su SKVC galite susipažinti čia

Atstovavimo procese verta žinoti ir patariančiąsias SKVC institucijas:

Studijų kokybės vertinimo centro apeliacinė komisija

Apeliacinė komisija nagrinėja aukštųjų mokyklų pateiktas apeliacijas dėl SKVC priimtų sprendimų dėl studijų programų, studijų krypčių, paraiškos dokumentų leidimui vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą, Lietuvos aukštųjų mokyklų, užsienio aukštųjų mokyklų filialų Lietuvos Respublikoje veiklos išorinio vertinimo. Taip pat teikia SKVC siūlymus dėl teisės aktų, reglamentuojančių studijas ir jų organizavimą, vertinimą, registravimą, akreditavimą ir apeliavimo tvarką, tobulinimo. Šios komisijos sudėtyje veikia vienas studentų atstovas.

Išsamiau su šia komisija galite susipažinti čia

Studijų vertinimo komisija

Studijų vertinimo komisija svarsto ekspertų parengtas studijų programų išvadas ir pataria SKVC programų vertinimo klausimais. Komisija nagrinėja ekspertų parengtas išvadas siekdama užtikrinti, kad jos būtų objektyvios, išsamios ir pagrįstos. Komisijoje veikia vienas studentų atstovas.

Išsamiau su šia komisija galite susipažinti čia

Aukštųjų mokyklų vertinimo komisija

Aukštųjų mokyklų vertinimo komisija (AMVK) svarsto SKVC ekspertų pateiktas išvadas dėl paraiškų leidimui vykdyti studijas ir su studijomis susijusiai veiklai gauti, aukštųjų mokyklų veiklos išorinio vertinimo. AMVK taip pat teikia siūlymus dėl teisės aktų, reglamentuojančių aukštųjų mokyklų, užsienio aukštųjų mokyklų filialų Lietuvos Respublikoje, išorinį vertinimą ir leidimų vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą išdavimą. Komisijoje veikia vienas studentų atstovas.

Išsamiau su šia komisija galite susipažinti čia

Švietimo mainų ir paramos fondas (ŠMPF)

Švietimo mainų ir paramos fondas (ŠMPF) – Lietuvos nacionalinė agentūra, kuriai pavesta administruoti programą „Erasmus+" ir kitas Europos Komisijos (EK) ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės finansuojamas iniciatyvas švietimo ir mokymo srityje.

Su ŠMPF įstatais galite susipažinti čia

Išsamiau su ŠMPF galite susipažinti čia

Valstybinis studijų fondas (VSF)

Valstybinis studijų fondas (VSF) – biudžetinė įstaiga, administruojanti valstybės paskolas, valstybės remiamas paskolas studentams ir mokiniams, kurie mokosi pagal formaliojo profesinio mokymo programas, kitą finansinę paramą studentams ir profesiniam mokymui vykdyti, lėšas studentų pilietiniams, moksliniams, verslumo, kūrybiniams ir sportiniams projektams vykdyti. Fondo veiklos uždaviniai – įgyvendinti švietimo politiką, siekti aukštojo mokslo ir profesinio mokymo kokybės ir prieinamumo, administruojant šiam tikslui skirtus valstybės išteklius.

Su VSF nuostatais galite susipažinti čia

Išsamiau su VSF galite susipažinti čia

Nacionalinė švietimo agentūra (NŠA)

Nacionalinė švietimo agentūra dalyvauja įgyvendinant valstybinę ikimokyklinio, priešmokyklinio, bendrojo ugdymo politiką, skatina švietimo įstaigas (išskyrus aukštąsias mokyklas), kitus švietimo teikėjus užtikrinti švietimo veiklos kokybę, teikiant informacinę, konsultacinę, kvalifikacijos tobulinimo, ugdymo(si) aplinkos kūrimo pagalbą.

Išsamiau su Nacionaline švietimo agentūra galite susipažinti čia

Europos socialinio fondo agentūra (ESFA)

Europos socialinio fondo agentūra (ESFA) – Agentūra siekia pagerinti galimybes įsidarbinti padedant jauniems žmonėms baigus mokyklą integruotis į darbo rinką arba apmokant mažiau kvalifikuotus darbo ieškančius asmenis. Ji skelbia ministerijų patvirtintus kvietimus teikti paraiškas, konsultuoja pareiškėjus, vertina paraiškas, rengia paramos sutartis, prižiūri projektų įgyvendinimą. Daugelio ESFA projektų pagrindinis tikslas yra profesinis mokymas ir mokymosi visą gyvenimą galimybės siekiant suteikti žmonėms naujų gebėjimų. ESFA projektai skirti švietimo sistemoms, mokytojams ir mokiniams, kiti – jauniems ar pagyvenusiems darbo ieškantiems asmenims, treti – įvairiomis sąlygomis dirbantiems potencialiems verslininkams.

Išsamiau su ESFA galite susipažinti čia

Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centras

Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centras – švietimo pagalbos įstaiga, teikianti informacinę, ekspertinę, konsultacinę ir kvalifikacijos tobulinimo pagalbą, įgyvendinanti valstybinę profesinio mokymo ir mokymosi visą gyvenimą sistemų plėtros politiką. Ši įstaiga tvarko Lietuvos kvalifikacijų sistemą, gerina profesinio mokymo kokybę, plėtoja suaugusiųjų švietimo sistemą ir vykdo profesinio bei suaugusiųjų mokymo dalyvių kvalifikacijos tobulinimą.

Išsamiau su šiuo centru galite susipažinti čia

Lietuvos neformaliojo švietimo agentūra

Lietuvos neformaliojo švietimo agentūra – inicijuoja ir dalyvauja rengiant teisės aktus, teikia siūlymus, kuria, diegia ir skleidžia inovacijas neformaliojo vaikų švietimo politikos klausimais, rengia mokytojų kvalifikacijos tobulinimo programas ir organizuoja jų vykdymą, teikia metodinę pagalbą.

Išsamiau su šiuo centru galite susipažinti čia

Mokslo ir enciklopedijų leidybos centras

MELC pagrindinė veikla yra rengti skaitmenines enciklopedijas. Ji vykdoma paveldo, dokumentų ir archyvų veiklos srityse. Šiuo metu MELC rengia ir leidžia visuotines ir šakines enciklopedijas, vienkalbius, dvikalbius ir daugiakalbius terminų, lingvistinius ir mokyklinius žodynus, vadovus ir žinynus, Lietuvos ir pasaulio kultūros, mokslo ir technikos paveldo veikalus ir kt. Pagrindinė ir svarbiausia MELC veikla – skaitmeninės „Visuotinės lietuvių enciklopedijos“ (VLE) rengimas. Nuo 2023 m. sausio 1 d. Mokslo ir enciklopedijų leidybos centras (MELC) tapo Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos struktūrine dalimi.

Išsamiau su šiuo centru galite susipažinti čia

Nacionalinis vėžio institutas

Nacionalinis vėžio institutas – instituto misija yra vykdyti valstybei, visuomenei, tarptautiniam bendradarbiavimui, ūkio subjektams svarbius ilgalaikius mokslinius tyrimus ir eksperimentinę plėtrą, siekiant pagerinti onkologinių pacientų diagnostikos, gydymo ir profilaktikos efektyvumą ir sumažinti mirtingumą nuo vėžio, rengti onkologijos ir gretutinių krypčių mokslininkus ir aukštos kvalifikacijos specialistus.

Išsamiau su Nacionaliniu vėžio institutu galite susipažinti čia

Vilniaus lietuvių namai

Vilniaus lietuvių namai – dieninė, savarankiško mokymosi bendrojo lavinimo gimnazija Vilniuje vykdanti pradinio, pagrindinio, vidurinio ir papildomo ugdymo programas, orientuota į užsienio lietuvius.

Išsamiau su Vilniaus lietuvių namais galite susipažinti čia

AIKOS ir ŠVIS

AIKOS (atvira informavimo, konsultavimo ir orientavimo sistema) bei ŠVIS (Švietimo valdymo informacinė sistema). AIKOS funkcija – teikti informaciją apie mokymosi galimybes Lietuvoje. Tuo tarpu ŠVIS kaupiami duomenys apie ikimokyklinį, pradinį, pagrindinį, vidurinį ugdymą, profesinį mokymą bei studijas. Duomenys naudojami skaičiuoti rodikliams, kurių stebėjimas leidžia įvertinti Lietuvos švietimo būklę. Ši sistema suteikia įrankius leidžiančius naudotojams analizuoti sukauptus duomenis įvairiais pjūviais.

AIKOS rasite čia

ŠVIS rasite čia

Komisijos ir darbo grupės

Tam tikrais atvejais į ŠMSM formuojamas komisijas bei darbo grupes yra deleguojami studentų atstovai iš nacionalinių studentams atstovaujančių organizacijų (t.y. Vilniaus universiteto Studentų atstovybės ir / arba Lietuvos studentų sąjungos). Studentų atstovų skaičius varijuoja, tačiau jų būna arba 1 mažesnėse, arba 2 didesnėse grupėse. Pavyzdžiui, 2018 metais sudarytoje darbo grupėje dėl Bolonijos proceso stebėsenos ir įgyvendinimo koordinavimo Lietuvoje mes galime pamatyti du studentų atstovus (vienas iš VU SA, kitas iš LSS) iš 17 narių. Studentų atstovai į suformuotas darbo grupes gali būti deleguojami proaktyviai (kai studentų savivalda kreipiasi į ŠMSM su prašymu įtraukti atstovą) arba reaktyviai (kai ŠMSM ministras kreipiasi į studentų savivaldą dėl atstovo delegavimo). Be konkrečių komisijų ar darbo grupių atvejų, nacionaliniu mastu atstovaujančios studentų savivaldos gali palaikyti dialogą su ŠMSM ministru, teikti ministerijai savo suformuotus pasiūlymus švietimo politikai.

Išsamiau su ŠMSM komisijomis bei darbo grupėmis galite susipažinti čia